«Τα εκπαιδευτικά της τετάρτης… κάθε Τρίτη και Παρασκευή»


Τρία εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία από την Τέταρτη Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

18 Απρίλη, Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Η 18η Απριλίου κάθε χρόνου έχει ορισθεί από την UNESCO και το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών (ΙCOMOS) ως Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Η πρόταση υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση της UNESCO τον Νοέμβριο του 1983.
Η επέτειος αυτή αποβλέπει στην ευαισθητοποίηση του κοινού στο σημαντικό θέμα της προστασίας της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Για το σκοπό αυτό διοργανώνονται σ’ όλο τον κόσμο κάθε μορφής εκδηλώσεις, με τις οποίες επιδιώκεται όχι μόνο να γίνουν γνωστά στο ευρύτερο κοινό η σημασία των μνημείων κάθε χώρας και τα προβλήματά τους, αλλά και να προωθηθεί η υπόθεση της προστασίας και ένταξή τους στη σύγχρονη κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ζωή.
Στο νησί μας η 4η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων «τρέχει» τρία εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές σχολείων σε ένα μαγικό ταξίδι στην ιστορία και τον πολιτισμό του νησιού μας. Τα «Οικολογικά – Ροδιακά», με την ευκαιρία και της παγκόσμιας αυτής μέρας, δε θα μπορούσαν παρά να τα παρουσιάσουν. Διαβάστε λοιπόν τι μας λέει η ίδια η υπηρεσία για τα προγράμματα αυτά

Τα εκπαιδευτικά της τετάρτης … κάθε Τρίτη και Παρασκευή

Με αυτό το πρωτότυπο λογοπαίγνιο η Αρχαιολογική Υπηρεσία προσκαλεί τις μαθητικές κοινότητες σε ένα ταξίδι στα βάθη της ιστορίας με πλοηγούς το επιστημονικό προσωπικό της και βάρκα τα ίδια τα μνημεία της Μεσαιωνικής Πόλης. Συγκεκριμένα, όπως δηλώνεται και από τον τίτλο, η «τέταρτη» Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (4η Ε.Β.Α.) έχει θέσει σε επαναλειτουργία από τις αρχές Φεβρουαρίου του 2012 τα δύο παλαιότερα εκπαιδευτικά της προγράμματα «Ρόδος. Η απόρθητη πόλη» και «Στην πόλη των Ιπποτών…», τα οποία πραγματοποιούνται στον Ξενώνα της Αγίας Αικατερίνης, στην πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, κάθε Τρίτη και Παρασκευή αντίστοιχα. Επίσης, κάθε Παρασκευή, στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, προσφέρεται το καινούργιο πρόγραμμα, που τιτλοφορείται «Εννέα αρχαιολογικά αινίγματα ζητούν λύση».

Ο στόχος
Στόχος των προγραμμάτων είναι αφενός να γνωρίσουν τα παιδιά την ιστορία, τα μνημεία και τα έργα τέχνης του τόπου τους και αφετέρου να έρθουν σε επαφή με το έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας έτσι ώστε να ευαισθητοποιηθούν γύρω από το θέμα της προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, συναισθανόμενα τον άρρηκτο δεσμό που υπάρχει μεταξύ μνημείων, περιβάλλοντος, σύγχρονης πόλης και πολιτών. Για να το πετύχουμε αυτό, τους αφηγούμαστε ιστορίες από το μακρινό παρελθόν, ιστορίες που μοιάζουν με παραμύθια καθώς μιλούν για ιππότες και αρχαίους πολεμιστές, για μάχες φονικές, για πολιορκίες και ναυμαχίες με καταπέλτες και κανόνια, αλλά και ιστορίες της καθημερινής ζωής των απλών ανθρώπων.


Τα παιδιά ενθουσιάζονται

Η επιτυχία των προγραμμάτων αυτών θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα φανεί μακροπρόθεσμα. Αυτό πάντως που εισπράττουμε εμείς άμεσα είναι ο ενθουσιασμός και η χαρά των παιδιών κατά τη διάρκεια της συμμετοχή τους. Και αυτό προσπαθούμε να το πετύχουμε με πολλούς τρόπους, ανάλογα με τη δομή κάθε προγράμματος.

Στην πόλη των Ιπποτών…

Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα στοχεύει στη γνωριμία των παιδιών με την ιστορία του τάγματος των Iωαννιτών ιπποτών, στην εξοικείωσή τους με την πολεοδομία και τη χωροταξική οργάνωση της ιπποτικής πόλης και στην παροχή πληροφοριών σχετικά με την κοινωνική διάρθρωση, την εθνογραφική σύσταση, τον οικονομικό βίο και τα επαγγέλματα του πληθυσμού της Ρόδου στα χρόνια της Ιπποτοκρατίας. Την εμπέδωση των παρεχομένων πληροφοριών εξυπηρετεί η προβολή, με τη χρήση σύγχρονων εποπτικών μέσων, εικόνων που προέρχονται από γκραβούρες, λιθογραφίες και μικρογραφίες χειρογράφων της εποχής, τις οποίες τα παιδιά καλούνται να περιγράψουν καθώς και η σύνθεση ενός παζλ που εικονίζει το χάρτη της Μεσαιωνικής Πόλης, ενώ η βιωματική προσέγγιση του θέματος επιτυγχάνεται με αυτοσχέδια θεατρικά δρώμενα, στα οποία πρωταγωνιστούν τα παιδιά.

Ρόδος, η απόρθητη πόλη

Θέμα του προγράμματος αποτελεί η συγκριτική παρουσίαση των δύο αποτυχημένων πολιορκιών της πόλης, του Δημητρίου του Πολιορκητή (305/4 π. X.) και του Mωάμεθ του B΄ του Πορθητή (1480μ.X.). Η παράλληλη εξιστόρηση αυτών των δύο σημαντικών γεγονότων που σημάδεψαν τη ζωή στο νησί γίνεται με βάση μια διάρθρωση θεατρικού χαρακτήρα καθώς το πρόγραμμα επεκτείνεται και σε τομείς κατά πολύ ευρύτερους, όπως το ιστορικό πλαίσιο των δύο γεγονότων, τη φυσική και μνημειακή τοπογραφία της πόλης, τόσο κατά την ελληνιστική, όσο και κατά την ιπποτική περίοδο, την τεχνογνωσία και την ενδυματολογία των δύο εποχών, την ηθογραφία των ηρώων τους και τις πολιτειακές και οικονομικές παραμέτρους που διαμόρφωσαν την ιστορική εξέλιξη του τόπου. Η δραματοποίηση των εξιστορούμενων γεγονότων επιτυγχάνεται μέσω μίας έκθεσης που έχει στηθεί στους χώρους διεξαγωγής του προγράμματος η οποία αποτελείται από εικονογραφημένες πινακίδες μεγάλων διαστάσεων, πίνακες με κρυφό φωτισμό και μακέτες πολιορκητικών μηχανών. Για την αφομοίωση των πληροφοριών έχουν επινοηθεί πρωτότυπα παιχνίδια συναναστροφής με θέμα τις δύο πολιορκίες και θεατρικά δρώμενα.

Εννέα αρχαιολογικά αινίγματα ζητούν λύση

Θέμα του προγράμματος αποτελεί η περιήγηση των μαθητών στη μόνιμη έκθεση με τίτλο «Η Ρόδος από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια μέχρι την κατάληψή της από τους Τούρκους (1522)», που λειτουργεί στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, με βάση εννέα εκθέματα ξεχωριστού ενδιαφέροντος. Μια μαρμάρινη κεφαλή ρωμαϊκού αγάλματος εξαγνισμένη με το σημείο του σταυρού, ένα ενεπίγραφο κιονόκρανο-όριο δύο κτημάτων, ισπανικά πιθάρια με γραπτά σύμβολα, γυάλινα φιαλίδια ιατρικής φύσης με αποτετμημένα στόμια, ένα λίθινο παιχνίδι κυβείας, ένα οικόσημο με απεικόνιση μονόκερου, ένας ορειχάλκινος σταυρός με χριστόγραμμα, μια βυζαντινή εικόνα του αγίου Συμεών του Στυλίτη και μια αποτοιχισμένη τοιχογραφία αποτελούν το έναυσμα για την εξερεύνηση της έκθεσης και την επίλυση αρχαιολογικών αινιγμάτων. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή των παιδιών σε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, κατά το οποίο οι ίδιοι οι μαθητές καλούνται να γίνουν για λίγη ώρα μικροί αρχαιολόγοι.


Μεγάλη ανταπόκριση

Τελειώνοντας, πρέπει να πούμε πως μέχρι τώρα υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση στο κάλεσμά μας και από την πρώτη κιόλας εβδομάδα αποστολής του δελτίου τύπου στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχουμε καλύψει όλες τις προσφερόμενες ημερομηνίες μέχρι το τέλος φετινής σχολικής χρονιάς και υποσχόμαστε ότι του χρόνου θα υποδεχθούμε κατά προτεραιότητα όσους δεν πρόλαβαν να συμμετάσχουν.

4η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Advertisements

About oikologicarodiaka

We deal mainly with environmental issues and anything that might concern sustainable development. You can contact us at oikologica.rodiaka@gmail.com
This entry was posted in Μεσαιωνική Πόλη. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s