Η μαζική ανακύκλωση μπορεί και πρέπει να αρχίσει από τα σχολεία


Τα Οικολογικά Ροδιακά και οι Εθελοντές για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Ρόδου προτείνουν συνεργασία στο Δήμο Ρόδου ώστε την καινούργια σχολική χρονιά να ξεκινήσει οργανωμένη ανακύκλωση στα σχολεία

Όπως είναι γνωστό στο νησί μας δεν υπάρχει ολοκληρωμένο και οργανωμένο δημοτικό σύστημα ανακύκλωσης συσκευασιών παρά τις όποιες προσπάθειες έγιναν από το 2006, οπότε και υπεγράφη η πρώτη σύμβαση με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης και το Δήμο Ροδίων. Από την άλλη πλευρά βλέπουμε καθημερινά μια όχι ιδιαίτερα ικανοποιητική κατάσταση στο θέμα της καθαριότητας αλλά και προβλήματα στη διαχείριση των απορριμμάτων.

Τα τρία είδη κάδων που θα μπουν στα σχολεία

Ο Δήμος Ρόδου αποφάσισε πέρσι να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης στα σχολεία και έκανε τη σχετική προμήθεια περίπου 300 κάδων, τριών διαφορετικών κατηγοριών. Η μία αφορά κάδους χαρτιού, η δεύτερη αλουμινίου και η τρίτη πλαστικού. Πρόκειται φυσικά για μια καλή πρωτοβουλία η οποία όμως πρέπει να οργανωθεί άρτια για να έχουμε τα ανάλογα αποτελέσματα και να μην πέσουν στο κενό για άλλη μια φορά οι προσπάθειες για οργανωμένη ανακύκλωση.
Κατ’ αρχάς πρέπει να κατανοήσουμε ότι είναι ένα θέμα με πολλούς εμπλεκόμενους των οποίων η συνεργασία είναι απαραίτητη. Εμείς επικοινωνήσαμε με σχεδόν όλους τους φορείς που πρέπει να συμμετέχουν και είναι ελπιδοφόρο ότι όλοι έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον, τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες όσο και οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι.

Η πρόταση και το χρονοδιάγραμμα

15ο Δημοτικό Σχολείο – Ήδη πραγματοποιεί ανακύκλωση χαρτιού και άλλων υλικών


Κατ’ αρχάς θα πρέπει να γίνει μια σύσκεψη με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων ώστε να λάβουν γνώση του προγράμματος, να καταθέσουν τις προτάσεις τους επί της σημερινής πρότασης και να αναλάβει ο καθένας το ρόλο και τις ευθύνες του. Σε αυτή τη σύσκεψη θεωρούμε ότι πρέπει να συμμετέχουν:
• Ο Δήμος Ρόδου με την Υπηρεσία Καθαριότητας, τους προέδρους των Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τη Διεύθυνση Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού
• Οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τους υπεύθυνους για τα περιβαλλοντικά προγράμματα στα σχολεία
• Οι «Εθελοντές για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Ρόδου» ως συντονιστής του προγράμματος
Η σύσκεψη αυτή πρέπει να γίνει μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Η αποθήκη των Εθελοντών – Ετοιμάζεται και για ανακύκλωση αλουμινίου

Το δεύτερο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να ληφθούν οι απαραίτητες άδειες από το Υπουργείο Παιδείας για να μπορέσει να ξεκινήσει το πρόγραμμα νομότυπα μέσα στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νησιού. Τη διαδικασία αυτή θα αναλάβουν οι δύο Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας) αφού τους υποβληθεί το αίτημα από το Δήμο Ρόδου και το συντονιστή του προγράμματος (Εθελοντές Ρόδου). Η διαδικασία αυτή πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 25 Αυγούστου.

Οι μεγαλύτεροι κάδοι είναι για το χαρτί

Ακολούθως θα πρέπει να ζητηθεί από το κάθε σχολείο που ενδιαφέρεται να ορίσει ένα υπεύθυνο εκπαιδευτικό ο οποίος θα είναι ο σύνδεσμος με το σχολείο και ο υπεύθυνος του προγράμματος. Ο εκπαιδευτικός αυτός θα πάρει μέρος στην μικρή εκπαίδευση που θα γίνει για το πρόγραμμα και θα είναι ουσιαστικά ο πολλαπλασιαστής και διευκολυντής του προγράμματος στο κάθε σχολείο. Η διαδικασία αυτή πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, στο τέλος δηλαδή της πρώτης εβδομάδας λειτουργίας των σχολείων, και θα πρέπει να υλοποιηθεί με ευθύνη των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το επόμενο βήμα θα αφορά την εκπαίδευση πάνω στο πρόγραμμα. Θα γίνει δηλαδή η εκπαίδευση των υπευθύνων εκπαιδευτικών για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει το πρόγραμμα και για το πώς αυτοί με τη σειρά τους θα αναλάβουν να ενημερώσουν τους μαθητές και μαθήτριες της σχολικής τους μονάδας. Το στάδιο αυτό προτείνεται να το αναλάβουν οι «Εθελοντές» μαζί με τους περιβαλλοντικούς υπεύθυνους των δύο διευθύνσεων εκπαίδευσης και το Τμήμα Παιδείας του Δήμου Ρόδου και πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι 21 Σεπτεμβρίου.

Το πρακτικό μέρος

Οι κάδοι του πλαστικού και του αλουνμινίου

Πλέον μετά τα τέσσερα ‘άυλα’ πρώτα βήματα θα είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στο πρακτικό μέρος του προγράμματος. Αυτό θα αρχίσει με την τοποθέτηση τριών διαφορετικών κάδων σε κάθε σχολείο και την επί τόπου εκπαίδευση των παιδιών αλλά και των υπόλοιπων εμπλεκομένων της σχολικής μονάδας (εκπαιδευτικοί, καθαρίστριες, επιστάτες κλπ) για τον τρόπο διαλογής των υλικών και τι πρέπει να κάνουμε και να αποφύγουμε κατά τη διαδικασία. Η φάση αυτή είναι πολύ σημαντική καθώς η σωστή διαλογή στην πηγή μπορεί να δώσει θεαματικά αποτελέσματα. Αυτό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 3 Οκτωβρίου. Είναι λογικό όμως στις περισσότερες περιπτώσεις να πρέπει να επανέλθουμε στην εκπαίδευση των παιδιών ώστε να υπάρχει ανατροφοδότηση, να διορθώνονται λάθη στην πορεία και να βελτιώνεται το πρόγραμμα. Παράλληλα μπορούν οι εκπαιδευτικοί των σχολείων να τρέξουν και θεωρητικά μαθήματα για την ανακύκλωση και γενικότερα τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων.

Η πρέσα του χαρτιού

Το επόμενο στάδιο είναι αυτό της συλλογής. Οι «Εθελοντές» μαζί με την Υπηρεσία Καθαριότητας του Δήμου θα πρέπει να εκπονήσουν ένα έξυπνο σύστημα περισυλλογής των ανακυκλώσιμων υλικών και ασφαλούς μεταφοράς στο χώρο ή τους χώρους που θα έχουν αποφασιστεί ότι πρέπει να καταλήγουν. Το χαρτί με το αλουμίνιο είναι πολύ πιθανό να καταλήγουν στην αποθήκη των Εθελοντών και πρέπει μόνο να δοθεί λύση στο θέμα του πλαστικού που είναι γενικά πιο δύσκολο ως υλικό. Όλα αυτά βέβαια μέχρι να υλοποιηθεί το έργο του Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ).

Η πρέσα του αλουμινίου

Τέλος τα υλικά θα συσκευάζονται και θα φορτώνονται σε φορτηγά με προορισμό τις ανάλογες επιχειρήσεις υποδοχής ανακυκλώσιμων υλικών. Εννοείται ότι θα πρέπει να υπάρχει λογοδοσία για τα υλικά αυτά ώστε να ξέρουν οι πάντες και κυρίως τα παιδιά τι έγιναν τα υλικά που ανακύκλωσαν.

Γιατί πρέπει να πετύχουμε

Το φορτηγό του Δήμου φέρνει το χαρτί για ανακύκλωση

Η ιδέα αυτή του Δήμου Ρόδου πρέπει να πετύχει για πολλούς λόγους. Πρώτον, μπορεί να λειτουργήσει ως πιλοτικό πρόγραμμα για τη μελλοντική μαζική ανακύκλωση από τους πολίτες εάν και όταν ξεκινήσει να λειτουργεί το ΚΔΑΥ. Θα μας δείξει τις δυσκολίες και θα παρέχει εμπειρία στη διαχείριση των υλικών συσκευασίας και μάλιστα με τρία ρεύματα ανακύκλωσης (χαρτί, αλουμίνιο, πλαστικό). Δεύτερον, εάν πετύχει στα σχολεία θα μπορέσουμε να πείσουμε τους πολίτες ότι μπορεί να πετύχει γενικότερα παντού. Τη μεγαλύτερη πίεση θα ασκήσουν σε αυτή την κατεύθυνση τα ίδια τα παιδιά. Τρίτον είναι ένα τεράστιο πρακτικό και θεωρητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα διδάξει σε παιδιά και ενήλικες την αξία της ανακύκλωσης αλλά και της ορθολογικής και οικολογικής διαχείρισης των αστικών αποβλήτων που είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του πλανήτη μας. Τέλος, για να μην απογοητεύσουμε τα παιδιά, να τους δείξουμε ότι μπορεί να υπάρχει ένα καλύτερο μέλλον και μια καλύτερη κοινωνία για αυτά. Αυτό, στις εποχές που ζούμε όπου τα παιδιά και οι νέοι δοκιμάζονται πολλαπλά, είναι ουσιαστικά και ο σπουδαιότερος λόγος για να πετύχει η προσπάθεια αυτή.

Advertisements

About oikologicarodiaka

We deal mainly with environmental issues and anything that might concern sustainable development. You can contact us at oikologica.rodiaka@gmail.com
This entry was posted in Ανακύκλωση. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s